'שנת הקורונה במשק' בחברות ההייטק והסייבר – סקר שכר ומגמות לשנת 2020

פרוץ מגפת הקורונה בארץ בתחילת השנה הביא עמה שינויים גדולים בשוק התעסוקה בישראל, שהתבטא בחוסר יציבות ובשינוי מגמות רבות בתחום.

הקורונה 'טרפה את הקלפים', אם בשנים האחרונות התחושה הייתה שהשליטה בשוק נמצאת בידי המועמדים, כלומר מעט מאד מועמדים ברוב התחומים הטכנולוגיים לעומת מספר גדול יותר של משרות. עם פרוץ המגפה השוק השתנה ובעקבות יציאה רבה של עובדים לחל"ת, ירידה גורפת באחוז השכר ופיטורין נרחבים במשק, המגמה התהפכה והשליטה חזרה לידי המעסיקים.

משבר הקורונה גרם לסגירה של אזורי פעילות שלמים במשק מה שהוביל שכירים רבים לבצע "חישוב מסלול מחדש" בעולם התעסוקה, כך שפתאום ראינו כמות גדולה יותר של מתמודדים על כל משרה, בעיקר במשרות שאינן דורשות הכשרה ייחודית, כיוון שלכל משרה מתמודדים כמות מועמדים גדולה יותר. המעסיקים מנצלים את המצב לטובתם, הן ברמות השכר והן ברמות תהליכי הקבלה. ניכר כי יש תהליכי סינון קפדניים יותר, התהליכים מתארכים, המעסיקים לא ממהרים לקבל החלטות בעקבות חוסר היציבות בשוק וכן רמת הביקוש גדולה מן ההיצע.

מסתמן כי גם השכירים לא ממהרים לעזוב את מקומות העבודה הנוכחיים שלהם. יציבות בעבודה חזרה להיות אחד הפקטורים החשובים ביותר לקבלת החלטה האם לשנות מקום עבודה. עובדה זאת משמעותית מאוד לחברות הסטארט -אפ המאופיינות לרוב בחוסר יציבות ואי ודאות- מה שיוצר קושי רב יותר לגייס את הטאלנטים המבוקשים. לעומת זאת החברות הגדולות והיציבות במשק, המציעות יציבות ותנאים סוציאליים נרחבים יותר- נהנות ממגמה זו.

ככל שהעובד בעל ידע וניסיון מקצועי רב יותר – הוא פחות מושפע משינויי מגמות השוק.

עובדים 'זוטרים' מוצאים את עצמם מחוסרי עבודה עם קושי גדול יותר למצוא מקום ראוי בתנאים דומים לאלו שהורגלו להם.

נושא נוסף שקיבל זרקור רב יותר הוא שינוי מגמת התרבות הארגונית וסביבת העבודה. חברות ההייטק עברו למתכונת משולבת של עבודה מהבית, שינוי מגמה שעד היום היה קשה להנחיל אותו והתקיים רק בחלק קטן מאוד של חברות וארגונים. כיום העולם קיבל דחיפה משמעותית בנושא וחברות רבות הבינו את הצורך בשילוב של עבודה-בית והאפשרויות הנוספות שנפתחות.

ניתן לראות שתהליך הגיוס השתנה גם מצד המועמדים וגם מצד החברות, קיימת עליה בשימוש בכלים ייעודיים וירטואליים כגון: Zoom, Teams ועוד. כלים אשר צמצמו את המרחב הפיזי ואפשרו למועמדים להמשיך את תהליך חיפוש העבודה גם בתנאי בידוד וסגר ויחד עם זאת אפשרו לחברות לקבל החלטות ולהמשיך תהליכי עבודה כסדרם.
בעקבות הצורך העולה בעבודה מהבית, חברות רבות שמות דגש רב יותר על מועמדים שמאופיינים במוסר עבודה גבוה ובעלי יכולת הנעה ומשמעת עצמית גבוהה הבאה לידי ביטוי בין היתר ביצירת תפוקה מרבית יותר מהבית. העבודה נהפכה להיות הרבה יותר מבוססת על יעדים ומדדים גבוהים ותפוקות, יש קושי במעקב ופיקוח על הדרך שבה נעשים הדברים ולכן מנהלים נדרשים לשים דגש על התוצאות.

מבחינת השכר מחד גיסא, נראה כי קיימים תפקידים בהם כמעט לא ניכרת מגמת שינוי כגון: אנשי אבטחת מידע, מפתחים בכירים, פיתוח חומרה, אנשי VR ואלגוריתמים. מאידך, אנו רואים בחברות מגמות של איחוד וצמצום מספר תפקידים לתפקיד אחד, קיצוץ בתקנים של המחלקות, ואף הורדת שכר בגובה של 10%-30%.

מבחינת השווקים: שוק שקיבל זרקור חזק השנה הוא עולם המכשור הרפואי (וכן, תחומי הביוטק והקלינטק)- שהתפתח משמעותית. אפילו חברות ממשלתיות ביטחוניות הבינו את הצורך ועשו את המעבר לצרכי המדינה בכל הנוגע לפיתוח וייצור מכונות הנשמה ומוצרים תומכים נוספים. נראה כי החברות הנ"ל גייסו ומגייסות כיום הרבה יותר מועמדים מאשר בשנים קודמות.

עולם הפיתוח חומרה– עולם ששומר על יציבות כבר שנים רבות ונראה כי לא הושפע רבות בעקבות משבר הקורונה, אומנם שיתופי הפעולה הנרחבים עם סין הצטמצמו, אך החברות מוצאות את השווקים הרלוונטיים במוקמות אחרים בעולם וההזדמנויות נפתחות. בד בבד שעיקר מרכזי הפיתוח נשארו באותם מקומות והעבודה עברה מהר מאוד לעבודה מלאה מהבית ברוב חברות אלו.

עדיין קיים צורך במהנדסי צ'יפים, אנשי וריפיקציה, עיבוד אות ותמונה- לא ניכרת מגמת שינוי משמעותית בשכר בשנים האחרונות וגם לא בשנה זאת – ירידה מתונה מאוד.

עולם הפיתוח תוכנה – משבר הקורונה גרם לכך שיותר אנשים חוששים מסיכון ומעדיפים שלא לעזוב את מקום עבודתם בעקבות חוסר וודאות במשק, יחד עם זאת הביקוש למפתחי תוכנה ממשיך להיות גבוה, כך שהתוצאה היא שעדיין ישנו מחסור גדול במועמדים בתחומי התוכנה.
על פי הנתונים, התחומים שהיו חמים קודם לכן ממשיכים להיות מבוקשים ולסבול ממחסור בהיצע והשכר הממוצע בחלק מהתפקידים הללו אף עלה בהשוואה לשנה שעברה.
ניתן לראות עלייה בביקוש וצורך גדול יותר למקצועות ה- Data science, מפתחי GO, מפתחי python, מפתחי Java, מהנדסי DEVOPS, מהנדסי אבטחת מידע ומפתחי Front End.

עולמות הייצור– המגמה מחולקת בעולמות הייצור. מצד אחד וכאמור- העובדים ה'זוטרים' הם אלו שבעיקר נפגעו מהמשבר, יחד עם זאת קווי יצור שלמים עברו מסין וממקומות אחרים בעולם לארץ- החברות מרגישות את היציבות התפעולית בישראל (במיוחד בשווקים הרגישים כגון מכשור רפואי) ומעבירות את ליבת הייצור לארץ. מה שעוזר לעובדים הטכנולוגים בעולמות הייצור למצוא מקום ראוי. עדיין ניכר כי ממוצע השכר ירד, והביקוש גדול על ההיצע. כמו כן, הופיע מכשול נוסף מצד החברות אשר מתקשות למצוא מועמדים שבעקבות המשבר מעדיפים להישאר בבית ולקבל דמי אבטלה.

הילה נגר, סמנכ"לית קבוצת Cybe-jobsESR: "שנת הקורונה הייתה ללא ספק אחת השנים המאתגרות בשוק העבודה – השכירים והמעסיקים. השינוי הכי מהותי הוא הגמישות המחשבתית שחברות אימצו בתקופה זו שאפשרה למשק להמשיך לעבוד בתנאים מחודשים ואף ייצר חיזוק למשק הקיים בארץ.  אנחנו מעריכים שבשנת 2021 ועם כניסתו של החיסון המיוחל שוק העבודה, יחזור להיות יציב ואיתן. ההיצע והביקוש יתאזנו ויאפשרו לכלכלה להמשיך לחזור למסלולה.

תחומי השכר תלויים במקומות העבודה, סביבת העבודה, תגמולים והתנאים הסוציאליים מסביב ויכולים לנוע בין ארגון לארגון.

הסקר הופק ע"י cyber-jobs ו -קבוצת ESR השמה להייטק ותעשיות ביטחוניות.

he_ILHebrew

אנחנו יכולים לעבוד בשבילך

רוצה שנעדכן אותך כשנפתחת משרה שמתאימה לכישורים שלך?

שליחת קורות חיים