ראיון עבודה לאחר פיטורין – המדריך המלא

ראיון עבודה הוא אירוע מלחיץ ולא פשוט מבחינה נפשית וכשהוא מתקיים לאחר שהמועמד פוטר ממקום העבודה הקודם שלו, הקושי הנפשי גדול שבעתיים. עובד שפוטר ממקום עבודתו מגיע לראיון העבודה מעמדת נחיתות. זאת כיוון שהוא מגיע לראיון במצב רגשי מסוים שמקשה עליו לשמור על קור רוח ולשדר שלוות נפש. כך לדוגמה ישנם מועמדים רבים הסובלים מביטחון עצמי ירוד או מאגו פגוע לאחר פיטורין וישנם גם כאלו המתקשים להסתיר את זעמם או את הבוז שהם רוכשים למעסיק שפיטר אותם. מעבר לזה, אין שום סיכוי שמועמד שכזה לא יישאל מדוע לדעתו הוא פוטר. מדובר בשאלה מכשילה מאין כמוה שכל כך בקלות אפשר לענות עליה באופן כזה שיגרום לראיון להסתיים מוקדם מהצפוי ולא מהסיבות הנכונות. במאמר שלפניכם ריכזנו חמישה טיפים חשובים מאין כמוהם שיסייעו לכם לצלוח ראיונות עבודה, גם אם לפני זמן קצר פוטרתם ממקום העבודה שלכם.

  • טיפ מספר 1אופטימיות היא שם המשחק –  אם אתם סובלים מרוח שפופה, ביטחון עצמי ירוד ועצבות גדולה, היו סמוכים ובטוחים שלא תוכלו להסתיר את מצבכם הנפשי במהלך הריאיון. אי לכך, במקום לנסות להסתיר, השקיעו את המרץ שלכם בשינוי המצב. לפני ההגעה לראיון שבו לבד במקום שקט וערכו רשימה של כל התכונות החיוביות שלכם. כתבו כל פרט מידע הרלוונטי לתפקיד שאתם מעוניינים לקבל והרחיבו על היתרונות שלכם, על הייחוד שלכם ועל הערך המוסף שלכם. קראו את המילים מספר פעמים לפני הריאיון והאמינו בעצמכם. קחו לתשומת לבכם שאם אתם לא תאמינו בעצמכם, אין שום סיכוי בעולם שתצליחו לשכנע את המראיין לתת בכם אמון.

  • טיפ מספר 2אספו המלצות ממעסיקים קודמים –  הפיטורין מהווים כתם על קורות החיים שלכם, אך את הכתם ניתן להצניע או לטשטש בעזרת המלצות ממעסיקים קודמים. ייתכן מאוד שגם אם המנכל של החברה שבה עבדתם החליט לפטר אתכם, עדיין תוכלו לקבל המלצה חמה מראש הצוות שלכם, מראש המחלקה שלכם או מכל מנהל אחר שעבדתם תחתיו. חשוב במיוחד לקבל המלצות ממקום העבודה שפוטרתם ממנו, אם הפיטורין לא היו קשורים להתנהלות שלכם. כך למשל לא אחת הפיטורין מתרחשים על רקע קיצוצים נרחבים של מחלקות שלמות ולמעשה אין בין הפיטורין ליכולות או להתנהלות של המפוטרים דבר וחצי דבר. חשוב ביותר מן הסתם להוכיח זאת למראיין ואין דרך טובה יותר לעשות את זה מאשר לספק המלצות חמות מאלו שעבדתם תחתם במקום העבודה ממנו פוטרתם.

  • טיפ מספר 3קחו אחריות – אמנם לכל מטבע יש שני צדדים וייתכן מאוד שאתם מאמינים לחלוטין בכך שהפיטורין לא היו מוצדקים, אבל קחו בחשבון שכל ניסיון לתאר את המציאות ואת מקרה הפיטורין ספציפית בצורה חד צדדית לחלוטין, יפגע ברמת האמינות שלכם. נסו לראות את התמונה השלמה ולקחת אחריות מסוימת. עם זאת, אל תשכחו להסביר למראיין שהמקרה הקשה לימד אתכם דבר או שניים ושהפקתם לקחים חשובים. ציינו בפניו שלאחר המקרה המצער והחוויה שעברתם, אתם סמוכים ובטוחים שתעשו עבודה טובה יותר ושהסיכוי לכך שמקרים מעין אלו יישנו בעתיד, שואף לאפס.

  • טיפ מספר 4 דברו בכבוד – צאו מתוך נקודת הנחה שההזדהות של המראיין עם המעסיק הקודם שלכם, באופן טבעי עמוקה יותר מההזדהות שלו עמכם. אי לכך, אל תצפו ממנו לגלות אמפתיה ולהיות בצד שלכם במקרה שהוביל לפיטורין. בהקשר זה חשוב להדגיש שאל לכם בשום פנים ואופן לדבר על המעסיק שפיטר אתכם בצורה מזלזלת, מלאת בוז, לא מכבדת וחסרת הערכה. גם אם אתם בטוחים מעבר לכל צל של ספק שעשו לכם עוול בל יתואר וגם אם כל הראיות תומכות בכך שהפיטורין לא היו מוצדקים, עדיין אין לכם שום זכות לדבר בגסות או בצורה לא מכבדת. בחרו את המילים שלכם בקפידה ותנו עדיפות למשפטים כמו: חילוקי הדעות המקצועיים פשוט לא אפשרו לנו להתנהל בצורה פרודוקטיבית ומועילה לחברה. או : אני מלא הערכה למעסיק הקודם שלי הן כאדם והן כאיש מקצוע, אבל לצערי לא יכולנו לגשר על הפערים בתפיסות העולם המקצועיות שלנו.

  • טיפ מספר 5הכינו את עצמכם לשאלות מכשילות הקשורות לפיטורין –  מומלץ ביותר לערוך סימולציות לפני הריאיון, על מנת שתוכלו להמשיך לנשום בצורה סדירה כששאלות הנוגעות למקרה הפיטורין ייזרקו לחלל החדר. בקשו מחבר קרוב או בן משפחה לראיין אתכם לעבודה והנחו אותו לתת דגש מיוחד לנושא הפיטורין. מטרת הסימולציה היא לא לאפשר לכם להכין תשובות שתוכלו לשלוף ללא מחשבה במהלך הריאיון, אלא שתגיעו למצב שבו אתם מתייחסים למקרה הפיטורין מעמדה מחוזקת ובוגרת יותר.
he_ILHebrew

אנחנו יכולים לעבוד בשבילך

רוצה שנעדכן אותך כשנפתחת משרה שמתאימה לכישורים שלך?

שליחת קורות חיים