טיפים למחפש העבודה בתעשייה הבטחונית

העבודה בתעשייה הבטחונית ובמוסדות הבטחון לעמוד בפני אתגרים ייחודיים שמציע אופיים הייחודי. אתגרים אלו נוגעים בעיקר לתהליך המיון הקפדני של התעשייה על רקע הצורך בהגדרת סיווג בטחוני לכל עובדיה והדרישות לידע טכנולוגי הייחודיות לה.
ESR אסרמטק הינה ספקית מובילה בתחום שירותי השמה, מיקור חוץ וקב"מ למוסדות הבטחון, לתעשיות הבטחוניות ולתעשיות ה-Hi- Tech בישראל. החברה מספקת שירותי הון אנושי בתחומי הליבה כגון אלקטרוניקה ואלקטרו- אופטיקה, הנדסת איכות ואמינות, מערכות אויר וחלל, מערכות הגנה יבשתיות, מערכות לווין, ותקשורת רדיו. אספנו מהידע והניסיון שלנו בתחום כדי לתת לכם כלים מתאימים בצאתכם לחיפוש עבודה, בין אם אתם כבר עובדים מנוסים בתעשייה הבטחונית או מעוניינים לעשות בה את צעדיכם הראשונים.

כלים חשובים לחיפוש עבודה

  1. קורות חיים
    על קורות החיים לכלול פרטים אישיים מלאים, לרבות מספר תעודת הזהות, תאריך הלידה, ארץ הלידה ותאריך העלייה לארץ למי שאינו יליד הארץ, וכן פרטים על אזרחות זרה. מי שהוא בעל סיווג בטחוני מומלץ שיציין זאת במסגרת הפרטים האישיים.

  2. שירות צבאי
    התעשיות הבטחוניות מעניקות חשיבות מרובה לשירות בצבא. שירות צבאי רלוונטי יכול לסייע בתהליך הקבלה לעבודה, בייחוד אם מדובר בתפקידי הנדסה וטכנולוגיה הנמצאים בשימוש בצה"ל ובצבאות אחרים בעולם.

  3. גיליון ציונים
    מוסדות הבטחון אינם סובלים מחוסר במועמדים המתמודדים על מגוון התפקידים המוצע בכל זמן נתון. עבור תפקידים המיועדים לבוגרים טריים של מוסדות ההשכלה, אחד מתנאי הסף הנהוגים הוא ממוצע ציונים גבוה (מעל ל- 80) מאוניברסיטה מוכרת בארץ או בעולם. לעיתים יבקשו גיליון ציונים גם ממי שסיים את לימודיו לפני זמן רב, על מנת להבחין בין מועמדים בעלי רמה מקצועית זהה. כדאי להכין עותק של גיליון הציונים הסופי, ללא ציוני ביניים, ולצרפו לקורות החיים.

  4. סיווג בטחוני
    סיווג בטחוני הוא קביעה של רמת רגישותו הביטחונית של תפקיד, הנגזרת, בין השאר, מסוג המידע שאליו נחשף המשמש בתפקיד. לצורך קביעת הסיווג הבטחוני על כל מועמד לעבודה לעבור תהליך של תחקיר בטחוני. תחילתו של התחקיר הביטחוני בשאלון מפורט שממלא המועמד, והפרטים שבו מהווים בסיס להמשך התחקיר. רמות הסיווג הבטחוני נעות בין "שמור" ועד סודי ביותר". לרב נדרשת רמת סיווג מינימלית בגובה "שמור". תהליך כזה יהיה קצר ויארך בין מספר ימים למספר שבועות. משך הזמן המקובל לתהליך מלא הוא כ- 3 חודשים. במקרים חריגים התהליך יכול להמשך מעל לשנה. 

    סיווג בטחוני צבאי הוא לא מיד בעל תוקף בתעשיות הבטחוניות או במוסדות הבטחון. סיווג בטחוני ממקום עבודה קודם תקף עד שנה ממועד סיום העבודה, אם עברה מעל לשנה, יתחיל תהליך סיווג בטחוני נוסף. למי שיש לו סיווג בטחוני בתוקף- ניתן לזרז את קבלתו לעבודה באמצעות אימוץ הסיווג הקיים.

  5. קחו זמן
    תהליך הקבלה לתעשיות הבטחוניות אורך במרבית המקרים מספר חודשים (עד חצי שנה ולעתים מעבר לכך), לכן מומלץ להתחיל לחפש עבודה מוקדם ככל האפשר. מוסדות בטחוניים הם לעיתים גדולים ומסורבלים, לכן במסגרת תהליך המיון כדאי להישאר עם 'אצבע על הדופק' ולהתעדכן במתרחש מול הגורם המגייס.

  6. התכוננו למבחני מיון
    חברות בטחוניות שולחות את המועמדים למשרות למבחני מיון באחד ממכוני המיון הגדולים. יום מיון כזה עשוי להיות מתיש אך הוא חיוני להצלחתם בקבלה לעבודה. כדאי להגיע ליום המיון כשאתם רגועים, ממוקדים, מודעים ומחושבים. ניתן להתכונן ליום המיון בעזרת ימי הכנה מרוכזים ושימוש בספרי הדרכה של מכוני הכנה כגון זה של "מכון נועם" ומכונים נוספים, כמו גם באמצעות נציגי חברות ההשמה שהפנו אתכם למשרה ושהם מנוסים בהכנה למבחני מיון. מי שעבר יום כזה בהצלחה במהלך השנה החולפת כדאי שיפנה את המגייס ל"משיכת" התוצאות ויחסוך מעצמו יום מיון נוסף, זאת בהנחה שהמשרה שנבחנם אליה היתה דומה והתוצאות היו משביעות רצון.

  7. מיקור חוץ ועובדי קבלן
    אם הנך מועמד לעבודה בתעשייה הבטחונית באמצעות קבלן או חברה למיקור חוץ, כדאי שתבדוק אם למעסיק העתידי שלך יש הסכם העסקה שמונע ממך להתקבל כעובד קבוע של התעשייה הבטחונית לאחר סיום עבודתך. ישנן חברות שיגבילו את ההעסקה של עובדיהן כעובדי התעשייה הבטחונית למשך שנתיים מיום סיום ההעסקה אצלם. בין אם הדבר נעשה עפ"י חוק ובין אם לאו, במציאות יש להסכמים כאילו השפעה עקיפה.

לסיכום
תהליך המיון לעבודה בתעשיות הבטחוניות דורש הקצאת זמן לתהליך, וכדאי להיות מוכנים לכך מראש. תשומת לב לפרטים בהגשת המועמדות עשויה לסייע בתהליך הקבלה לעבודה. בקבוצת הקריירה של ESR Esramtech מתפרסמות מדי יום משרות חדשות בתעשייה הבטחונית ובהיי-טק. הכנסו והתעדכנו בהזדמנויות המעניינות אתכם.

he_ILHebrew

אנחנו יכולים לעבוד בשבילך

רוצה שנעדכן אותך כשנפתחת משרה שמתאימה לכישורים שלך?

שליחת קורות חיים