חיפוש עבודה ברשתות חברתיות – יתרונות וחסרונות

נכון לכתיבת שורות אלו, חיפוש עבודה ברשתות חברתיות הוא עניין שגרתי ביותר כשמדי שנה יותר ויותר אנשים נוטשים את חברות ההשמה ואת אתרי הדרושים המסורתיים לטובת אפיק החיפוש האטרקטיבי הזה. האפשרות להשתמש ברשתות חברתיות קוסמת לא רק למחפשי עבודה אלא גם לחברות המחפשות עובדים ולחברות ההשמה המקצועיות. במאמר שלפניכם נתייחס אך ורק ליתרונות ולחסרונות הרלוונטיים עבור מחפשי העבודה ברשתות החברתיות. 

מה הם היתרונות של חיפוש עבודה ברשתות חברתיות?

להלן היתרונות המרכזיים הגלומים בחיפוש עבודה ברשתות החברתיות:

  • חיפוש פסיבי – מטבע הדברים אדם המרוצה ממקום העבודה שלו, לא ישקיע כסף וזמן בחיפוש אחר עבודה חדשה ולכן חברות ההשמה המקצועיות ואתרי הדרושים הרבים הפועלים כיום בישראל פשוט אינם רלוונטיים עבורו. לאדם כזה אין כל תועלת בתשלום חודשי לאתר דרושים או בהגעה לפגישה בחברת השמה, אך אין זה מן הנמנע שיוכל להפיק תועלת מהצטרפות לקבוצת דרושים בפייסבוק למשל. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמבלי להשקיע זמן או כסף, ישנה אפשרות שייחשף למשרות אטרקטיביות שייצרו אצלו עניין. באותה הנשימה יש לציין כי באופן כללי מועמדים פסיביים נחשבים לאטרקטיביים יותר בעיני המעסיקים.

  • צמצום עלויות – אחד היתרונות המשמעותיים ביותר בחיפוש עבודה ברשתות החברתיות בא לידי ביטוי בכך שמדובר באפיק שלא דורש השקעה כספית כלל. זאת כמובן בניגוד לפחות או יותר כל אפיק חיפוש אחר. מן הסתם אדם המחפש עבודה, לאו דווקא נמצא בתקופה הטובה ביותר והיציבה ביותר בחייו מבחינה כלכלית ולכן רבים ממחפשי העבודה מנסים לחסוך היכן שרק ניתן. הבחירה ברשתות החברתיות יכולה לתרום לחיסכון של מאות ואף אלפי שקלים במצטבר.

  • אין צורך במתווכים – בניגוד לחברת השמה למשל, שלא זמינה למחפשי העבודה מעבר לחמש בערב לצורך העניין, כאשר החיפוש מבוצע דרך הרשתות החברתיות, תיאורטית אין כל הגבלה הקשורה לזמינות. ביטול הגורם המתווך גם מאפשר למועמד לתקשר בצורה ישירה עם המגייסים וגורם להתייעלות, לנטרול הסרבול המאפיין תהליכי גיוס מסורתיים ולקיצור זמני ההמתנה.

  • התרשמות רחבה יותר – בניגוד למודעות הדרושים הלקוניות, ברשתות החברתיות למועמד יש אפשרות לתקשר עם מועמדים אחרים או עם עובדים אחרים שכבר מועסקים בחברה. באופן הזה הוא יכול לקבל תמונת מצב רחבה יותר ולקבל החלטה מושכלת יותר.

  • נגישות גבוהה – הרשתות החברתיות נגישות מאוד ולכן ניתן לחפש עבודה בכל רגע פנוי, בנסיעה באוטובוס, בארוחה משפחתית וכיו"ב.   

מה הם החסרונות של חיפוש עבודה ברשתות חברתיות?

לצד היתרונות הרבים הגלומים בחיפוש עבודה ברשתות חברתיות, ישנם גם לא מעט חסרונות. להלן כמה מהם בקצרה:

  • צמצום האפשרויות – אין זה סוד שבשנים האחרונות יותר ויותר חברות גיוס והשמה ויותר ויותר מעסיקים, בוחרים לחפש עובדים באמצעות הרשתות החברתיות. יחד עם זאת, עדיין ישנן חברות שמתמקדות באפיקי הגיוס המסורתיים, המתרחקות מהרשתות החברתיות. אי לכך, אדם המחפש עבודה אך ורק ברשתות החברתיות, הלכה למעשה מגביל את עצמו ומצמצם את מגוון האפשרויות הפתוחות בפניו.

  • טשטוש הגבולות – אחד החסרונות המשמעותיים ביותר מתבטא בכך שהגבולות בין החיים המקצועיים לחיים הפרטיים עשוי להיטשטש. אמנם טיעון זה לא רלוונטי לכל הרשתות החברתיות באשר הן, אבל הוא בהחלט רלוונטי לרובן. די למשל בתמונה מביכה בפרופיל הפייסבוק של המועמד או בהערה עוקצנית שנכתבה בהומור (שחור), בשביל להדליק לגביו נורה אדומה ולמזער את סיכויי הקבלה שלו לעבודה. לעומת זאת תקשורת שכוללת התאמה אישית של חברת השמה או שליחת קורות חיים בלבד, היא תקשורת סטרילית יותר ובטוחה יותר.

  • אובדן הפוקוס – ישנם מחפשי עבודה רבים המבלים שעות על גבי שעות ברשתות החברתיות, כשכול שיטוט ממושך מתחיל מחיפוש עבודה כביכול ענייני. מעטים יחלקו על כך שהרשתות החברתיות הן עניין ממכר ביותר ולפעמים חיפוש העבודה הוא רק תירוץ כדי להיסחף לשעות של בזבוז זמן משווע. אי לכך, חיפוש העבודה ברשתות החברתיות מתאים בעיקר לבעלי שליטה עצמית גבוהה.

  • פילוח לא מושלם – לאחרונה נפתחו מספר קבוצות חיפוש עבודה ברשתות החברתיות שמציעות שירות בתחומים ספציפיים. כך לדוגמה ישנן למשל בפייסבוק קבוצות המיועדות ספציפית עבור אנשים המעוניינים להשתלב בתחום ההייטק, אבל לא מחזיקים בניסיון בתחום. עם כל הכבוד לאפשרויות הפילוח שמציעות הרשתות החברתיות השונות, עדיין רחוק היום שבו יוכלו להתחרות באספקט הזה באתרי הדרושים. באתרים האיכותיים תוכלו להגדיר למנוע חיפוש המשרות את האזור המבוקש, את המקצוע, תת המקצוע ואפילו להוסיף מלל חופשי. האפשרויות האלו פשוט לא קיימות ברשתות החברתיות. 

לסיכוםכאשר אתם באים לחפש עבודה ברשתות החברתיות, חשוב שתיקחו בחשבון את כל היתרונות ואת כל החסרונות של המהלך הזה. אמנם יש משהו אטרקטיבי ברשתות החברתיות כשבעיקר מדובר בזמינות שלהן, בנוחות השימוש בהן ובכך שהן לא דורשות תשלום, אך חשוב לזכור שהתמקדות באפיק חיפוש זה בלבד מצמצמת את האפשרויות שלכם ושבאופן כללי מדובר בדרך שרחוקה מלהיות אופטימלית לחיפוש עבודה. כעת נאחל לכם הרבה הצלחה, ללא קשר לאופן שבו תחפשו את העבודה הבאה שלכם.  

he_ILHebrew

אנחנו יכולים לעבוד בשבילך

רוצה שנעדכן אותך כשנפתחת משרה שמתאימה לכישורים שלך?

שליחת קורות חיים