ראיון עבודה טלפוני

תהליך השמת עובדים, במיוחד בחברות גדולות, הוא תהליך מורכב, הגובה מהחברה לא מעט משאבים של כוח אדם, זמן וכסף כמובן. לכן, כלי הסינון הלכו והשתכללו במהלך השנים, ובלא מעט מקומות עבודה בשנים האחרונות נוהגים לקיים עם המועמדים ראיונות עבודה טלפוניים לפני שמזמינים אותם לראיון העבודה הפרונטלי.  

חשוב לדעת שלא בכל מקרה המראיין אכן יגלה למועמד כי מדובר בראיון עבודה לכל דבר, כשישנן שיחות רבות שמתחילות במשפט: "שלום ___, זה בקשר לקורות החיים שקיבלנו ממך". היו ערים לכך שברגע שתשמעו את המשפט הזה או כאלו הדומים לו, הראיון למעשה כבר התחיל. במאמר שלפניכם נחשוף מספר טיפים חשובים שיסייעו לכם להגדיל את הסיכויים שלכם לעבור בהצלחה ראיון עבודה טלפוני, שכפי שציינו, לא אחת מגיע בהפתעה מוחלטת וללא כל הכנה מראש. 

קבעו שעה מתאימה לראיון העבודה הטלפוני

ישנם מועמדים רבים הנכנסים ללחץ ברגע שבו מתחיל הראיון וכתוצאה מכך שוכחים לרגע כי אין דבר יותר לגיטימי מליידע את המראיין בכך שמדובר במועד לא מתאים לשיחה. למראיין אין שום אפשרות לדעת אם הוא תופס אתכם באמצע ישיבת הנהלה, לוויה של חבר או ביקור חולים. לכן טוב תעשו אם תבקשו ממנו את מספר הטלפון שלו ותבררו באיזו שעה ניתן להתקשר אליו. 

על ידי כך תפגינו מצד אחד רצינות, שכן אתם מעוניינים לנהל את השיחה במועד נוח ולא על רגל אחת תוך כדי שאתם עסוקים בדבר מה שאינו קשור לראיון, ומצד שני תנטרלו את האפשרות שהמראיין לא יתקשר אליכם חזרה. כמובן שאם אתם מוכנים, נמצאים בסביבה שקטה ויש לכם זמן פנוי, הרי שאין כל מניעה מלנהל את השיחה, אבל לצערנו ישנם הרבה מועמדים שמתעקשים לנהל את השיחות הקריטיות האלו גם כשהם במקומות רועשים, כשיש להם בסך הכול חמש דקות פנויות לדבר או כשהם באמצע פעילות שגוזלת מהם את רוב תשומת הלב והקשב. בהקשר זה נציין כי ישנם אפילו מועמדים שמקבלים שיחות מתוך שינה, המעזים לבקש מהמראיינים שיתקשרו אליהם מאוחר יותר. מיותר לציין שלרוב השיחה המאוחרת לא באמת מגיעה… 

היו מוכנים לשיחה לגבי הראיון עבודה

ישנם מועמדים רבים המאמינים שהראיון הפרונטלי הוא השלב המכריע היחיד ולכן לא טורחים להכין את עצמם לראיון הטלפוני. מדובר בטעות מרה שעלולה לכם במשרה, שכן אם לא תצלחו את הראיון הטלפוני, לא תוזמנו לראיון הפרונטלי. עליכם להכין את עצמכם לקראת הראיון, בדיוק כפי שהייתם מתכוננים לראיון הפרונטלי. במיוחד הכינו את עצמכם לשאלות "קלאסיות" כגון: "מהי הסיבה שבגינה עזבת את מקום העבודה הקודם שלך?", "מהן נקודות התורפה שלך?", "היכן אתה רואה את עצמך בעוד 20 שנה?" או "מדוע אתה מעוניין לעבוד אצלנו?". אם הגשתם מועמדות למספר משרות, חשוב שתארגנו לכם את המשרות השונות ברשימה מסודרת. כך ורק כך תוכלו לדעת כבר בתחילת השיחה מאיזו חברה בדיוק חזרו אליכם טלפונית ולהתייחס למראיין בהתאם, מבלי להביך את עצמכם. 

הימנעו מ"שליפות מהמותן" בעת ראיון העבודה

אחד מסודות ההצלחה קשור למשך הזמן העובר בין השנייה שבה המראיין סיים את השאלה שלו, לשנייה שבה המרואיין מתחיל לענות עליה. חשוב שתניחו לשאלה להדהד לפחות שנייה או שתיים לפני שתשיבו ובכל מקרה, בשום פנים ואופן אל לכם להתחיל לענות לפני שיהיה זה ברור מעבר לכל צל של ספק שהמראיין סיים את השאלה שלו. התפרצות לדברי המראיין מעידה על לחץ, עצבנות ואפילו על חוצפה בכל ראיון עבודה, ובמיוחד במהלך ראיון עבודה טלפוני. לחילופין, השהיית המענה ושקילת המילים, תעביר למראיין מסר ברור שלפיו אתם אנשים חושבים, המעניקים כבוד לצד השני בשיחה ומתייחסים ברצינות לשאלות שלו. 

יחסי אנוש ובחירה נכונה של מילים בראיון עבודה טלפוני

לסיום, ברצוננו לחלוק עמכם כמה כללי ברזל בדרך אל ראיון עבודה טלפוני מוצלח:

  • לעולם אל תתייחסו למראיין באופן אישי – גם אם טון הדיבור שלו מתנשא, מעט מזלזל או חסר סבלנות, אל לכם להצביע על כך, שכן שום תועלת לא תצמח מזה. לא אחת המראיין הטלפוני כלל לא עובד בחברה שאתם מנסים להתקבל אליה, אלא בחברת ההשמה וחשוב להיות ערים לכך.

  • הימנעו משימוש בסלנג – בחרו היטב את המילים שלכם ועשו מאמצים להימנע משימוש במילים או ביטויים שינמיכו את המשלב הלשוני ואת רמת השיחה באופן כללי, כמו למשל "כאילו", "יש מצב עצבני", "דאאא" וכיו"ב.

  • הימנעו משפה רשמית או גבוהה מדי – כל ניסיון מאומץ ומיוזע לדבר במדרג לשוני גבוה מדי, שלא מאפיין את הדיבור הטבעי שלכם, עלול להוביל לכך שתצרו אווירה של זיוף או חוסר אותנטיות. לכן חשוב שתבחרו בניסוחים ברורים, לא רשמיים יתר על המידה, אבל גם לא קלילים מדי.

  • הפגינו נכונות – במהלך השיחה חשוב להבהיר למראיין שאתם מעוניינים במשרה ושתשמחו להגיע לראיון הפרונטלי. הביעו מוטיבציה גבוהה לאורך כל הראיון, אך הימנעו מלהישמע נלהבים יתר על המידה. 

מעבר לכל זה, חשוב מאוד שלא תשכחו לחייך במהלך הראיון – גם אם זה ראיון עבודה טלפוני… 
החיוך ירגיע אתכם ויזכיר לכם שבסך הכול השיחה הזו מהווה פתח לעתיד טוב יותר עבורכם ועליכם לשמוח על כך. המראיין ירגיש שאתם שמחים שהוא התקשר ויקלוט שאתם רגועים ובטוחים בעצמכם. כמו כן, דאגו לכך שבזמן הראיון, היומן שלכם יהיה בהישג יד. זאת על מנת שתוכלו תוך שניות לתאם מועד לראיון הפרונטלי ללא עיכובים. בהצלחה!

he_ILHebrew

אנחנו יכולים לעבוד בשבילך

רוצה שנעדכן אותך כשנפתחת משרה שמתאימה לכישורים שלך?

שליחת קורות חיים