איך למכור את עצמך בראיון עבודה?

נכון, אתם צודקים בהחלט, יש משהו מעט מתריס ואפילו חצוף בכותרת הנועזת שבחרנו למאמר הזה, אבל אם תעצרו לחשוב על זה לרגע, תבינו שבמהלך ראיון העבודה אתם בעצם צריכים לשווק את עצמכם. אולי ניסוח מדויק יותר יהיה: "איך למכור את הרעיון שאתה מתאים לתפקיד בראיון עבודה"? ניתן להסתכל על זה כך – המראיין זקוק לאיש מקצוע מסוים ואתם למעשה מתחרים על התפקיד עם אנשי מקצוע נוספים. בסופו של דבר אם אכן תתקבלו לעבודה, ישולם לכם כסף מדי חודש תמורת דבר מה שתמכרו ויהיה זה יכולות הניהול שלכם, כישרון התכנות שלכם או כישורי הבישול שלכם. אז איך תוכלו למכור את עצמכם בראיון עבודה ולהפוך ל"מוצר" האטרקטיבי ביותר בתור המועמדים הנלהבים? ובכן, בדיוק על זה רצינו לכתוב לכם במאמר שלפניכם.

היו כנים בראיון עבודה

אחת הטעויות הרווחות ביותר שנוטים לעשות מועמדים בראיונות עבודה, באה לידי ביטוי ביצירת מצג שווא של "העובד המושלם". נסו לראות את זה כך – האם הייתם רוכשים למשל רכב מאדם מסוים שהיה מעיד על זה שמדובר ברכב נטול בעיות? האם הייתם מאמינים לו שהמחיר נמוך בצורה מחשידה, אבל בכל זאת הרכב לא נמצא במוסך למעט טיפולים, תצרוכת הדלק שלו נמוכה להפליא ולמעשה מדובר במציאה ובהזדמנות שלא תחזור? סביר להניח שהייתם חושדים בדברים של אותו מוכר נלהב והאמת היא שאין זה פלא. במציאות אין טוב בלי רע ועצם הניסיון להשמיט את החסרונות של הרכב או של המועמד לתפקיד לצורך העניין, מעלה חשד לכך שמנסים להסתיר דבר מה בחוסר תום לב. הימנעו בכל מחיר מלספק תשובות שגרתיות ובנאליות, המעידות יותר מכל על כך ששיננתם תשובות שתוכלו לספק ללא מחשבה לשאלות החוזרות על עצמן בראיונות עבודה ואל תחששו לחשוף את החולשות שלכם בראיון. חשיפת החולשות (עד גבול מסוים, כמובן) תאיר אתכם באור חיובי משום שאף בן אנוש אינו מושלם. יחד עם זאת, עליכם לציין שאתם מודעים היטב לחולשות שלכם ושאתם מטפלים בהן מתוך מטרה להשתפר באופן מתמיד. מעבר לכל זה, יש לציין כי ניסיונות לשקר או לספק פרטים כוזבים, גם אם הם נראים שוליים, עלולים לעלות לכם במשרה. בדרך כלל המראיין יטרח ליצור קשר עם המעסיקים הקודמים שלכם על מנת לאמת פרט מידע כזה או אחר שירגיש לו חשוד. קחו זאת לתשומת לבכם.

התאימו בין היתרונות שלכם לבין התפקיד הנכסף

אם יש לכם יחסי אנוש מצוינים ואתם דוברים שש שפות, ייתכן שיש בכך כדי לסייע לכם להתקבל לחברת תיירות העוסקת בטיולים מאורגנים בחו"ל ולכן חשוב ביותר שתציינו זאת במהלך הריאיון. לעומת זאת אם אתם מועמדים לעבודה שלא כרוכה במגע עם אנשים אחרים, רוב הסיכויים שהיתרונות האלו כלל אינם רלוונטיים לתפקיד. ישנה חשיבות עליונה לפני הריאיון למפות ולפרט את כל היתרונות שלכם כעובדים או אנשי מקצוע וכבני אדם ולאחר מכן להתאים את היתרונות הרלוונטיים ביותר לתפקיד. חשוב להבין שריאיון עבודה הוא מפגש המוגבל בזמן ושגם המראיין המוכשר בעולם, לא מסוגל להכיל את כל כמויות המידע שהוא מקבל מדי יום ביומו. אי לכך, חשוב להיות כמה שיותר ממוקדים בתשובות ולשים דגש חזק על האופן שבו כל התפקידים שמילאתם עד כה, כל תחנות החיים שלכם וכל תכונות האופי שלכם, רלוונטיים לתפקיד. כמובן שאין ליצור את ההקשרים בצורה מאולצת, אבל בכל זאת כדאי לנסות מדי פעם במהלך הריאיון להצביע על כך שאתם יכולים לספק ערך מוסף מתוקף הניסיון האישי והמקצועי שלכם.

האם הייתם רוצים לעבוד לצדכם?

בסופו של דבר במהלך הריאיון המראיין שואל את עצמו שתי שאלות מרכזיות: האם המועמד מתאים מבחינה מקצועית לתפקיד והאם מדובר באדם שנעים לעבוד אתו? היו ערים לכך שבמקרים רבים מספור מועמדים ש"על הנייר" מתאימים לתפקיד כמו כפפה ליד, לא מתקבלים לעבודה בסופו של דבר כתוצאה מאי התאמה חברתית. לאור זאת, אל לכם לשכוח במהלך הריאיון שעם כל הכבוד לרצינות ולגודל המעמד, עליכם להראות למרואיין שנעים לשוחח אתכם: הקפידו לחייך מדי פעם, "לצחוק במקומות הנכונים", לספק אנקדוטות רלוונטיות עם טיפה של הומור ובאופן כללי להראות למראיין שאתם אנשים נוחים, שנותנים לזולת לסיים את המשפט שלו לפני שאתם מגיבים ושנעים להימצא בקרבתכם. בהקשר זה חשוב ביותר לציין שבשום פנים ואופן אין "ללכלך" על המעסיקים הקודמים שלכם או לחשוף רגשות של טינה או איבה כלפי חברה כזו או אחרת. הפגינו כבוד כלפי המעסיקים הקודמים והשתמשו אך ורק במילים "נקיות".

אל תקפצו מעל הפופיק…

לסיום, הקפידו שלא "לצאת מעורכם" בשום מובן במהלך הריאיון. הכוונה היא לכך שאם אתם לא רגילים ללבוש חליפות בחיי היומיום, אל לכם לשכור חליפה לטובת הריאיון, כיוון שחוסר הנוחות שלכם יורגש בהחלט. אל תשתמשו במילים גבוהות שאתם לא סגורים לחלוטין על המשמעות שלהן, אל תשתמשו בביטויים באנגלית אם אתם לא יודעים כיצד לבטא את המילים במדויק ואל תציגו את הישגי העבר שלכם כגדולים משהיו. כך לדוגמה אל תנסו ליצור מצג שווא לפיו בתור עובדים לא בכירים במיוחד הצלחתם להציל את החברה הקודמת שעבדתם בה מפשיטת רגל או מכישלון שספק אם הייתה יכולה להתאושש ממנו אי פעם. תנו קרדיט לאנשים אחרים, היו צנועים ואם אתם מעוניינים למקסם את הסיכויים שלכם להתקבל לתפקיד, נסו אפילו ליהנות. בהצלחה!

he_ILHebrew

אנחנו יכולים לעבוד בשבילך

רוצה שנעדכן אותך כשנפתחת משרה שמתאימה לכישורים שלך?

שליחת קורות חיים