איך ליצור רושם ראשוני מעולה בראיון עבודה

הבעיה הגדולה ביותר עם רושם ראשוני היא שניתן ליצור אותו בדיוק פעם אחת והמשפט הפשוט והנצחי הזה עובד כמובן שעות נוספות בכל הקשור לראיונות עבודה. במאמר שלפניכם ריכזנו עשרה טיפים חשובים מאין כמוהם שיסייעו לכם ליצור את הרושם הראשוני הטוב ביותר על המראיינים שלכם. לפני שנפתח בדברים, נאחל לכם בהצלחה: מי ייתן שתגברו על כל המתחרים שלכם ותזכו בתפקיד הנחשק.

  • טיפ מספר 1 – עניין של תזמון – בשום פנים ואופן אין להגיע לראיונות עבודה בזמן. הכוונה היא לכך שעליכם להגיע למקום לפחות עשר דקות לפני הזמן. כמובן שחשוב גם לקחת מקדם פניקה רציני ולזכור שבדרך כלל בימים של ראיונות עבודה, המנוע שובק חיים, האוטובוס מאחר, הטלפון נעלם ובקיצור, כל דבר שיכול להשתבש, אכן משתבש.

  • טיפ מספר 2 – פנו את היום שלכם – אם בתזמון עסקינן, תנו דעתכם על כך שאם תפנו לטובת הריאיון שעה בלבד מלוח הזמנים שלכם, ייתכן מאוד שתאחרו לפגישות הבאות שלכם בהמשך היום. מעבר לזה, הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה במהלך הריאיון זה שמדי פעם תציצו בשעון בלחץ וחוסר נחת. פנו לטובת הריאיון כמה שעות טובות והחליטו שהראיון הוא הדבר החשוב ביותר במהלך אותו היום.

  • טיפ מספר 3 – הסתכלו למראיין שלכם בעיניים – חוסר יכולת להביט למראיין בעיניים עשוי להתפרש כחוסר יכולת לתקשר בצורה אנושית וחוסר יכולת להתחייב. אם אתם מתקשים בדרך כלל להסתכל לבן השיחה שלכם בעיניים, מומלץ שתתאמנו על כך לפני הריאיון. זאת כיוון שגם מבט ממוקד מדי, עשוי להתפרש כחודרני יתר על המידה ואף כמאיים או מטריד.

  • טיפ מספר 4 – נשמו עמוק לפני כל תשובה – מרואיינים רבים נוטים לענות לשאלות המראיין מהר מדי, מבלי שהם משתהים ולו לשנייה אחת וההתנהגות הזו יוצרת רושם שלילי מכמה טעמים. ראשית, לא אחת המרואיין לא נותן למראיין להשלים את השאלה ולפיכך הוא נתפס כחסר כבוד או אימפולסיבי מדי. בנוסף לכך, כאשר המראיין עונה במהירות גבוהה מדי, נוצרת התחושה שהוא לא הקדיש לשאלה מחשבה ושהוא פשוט "יורה מהמותן" תשובות מוכנות מראש. אי לכך, לאחר שאתם בטוחים שהמראיין סיים את דבריו, השתהו כמה שניות, הראו למראיין שאתם מפנימים את השאלה וחושבים לעומק על התשובה ורק לאחר מכן השיבו עליה. מלבד הרושם שתצרו, אין ספק בכלל שהתשובה שלכם תהיה מעמיקה יותר ומנוסחת טוב יותר.

  • טיפ מספר 5 – עשו שיעורי בית – גם אם אתם הולכים לראיונות עבודה רבים מאוד בתקופה האחרונה, בכל זאת חשוב שתשקיעו את הזמן ולפני כל ראיון תכינו שיעורי בית. הכוונה היא לכך שטוב תעשו אם תלמדו כל מה שרק אפשר אודות החברה או העסק שאתם מעוניינים לעבוד בהם. למדו על ההישגים של הארגון, על דמויות המפתח הפועלות בו, על היתרונות שלו ועל כל הסיבות שהופכות אותו לאטרקטיבי בעיניכם מבחינת עבודה. בנוסף לכך, אם יש לכם אפשרות ללמוד פרטים חשובים אודות המראיין שלכם, עשו זאת. יחד עם זאת, אל לכם להתאמץ יותר מדי כדי להפגין את הידע שרכשתם. הערות אגביות שישקפו את הידע שלכם, שישתלבו בצורה קולחת וכמעט בלתי מורגשת בשיחה, יעשו רושם מוצלח יותר מאשר פרטי מידע שתטרחו להכניס בדברים שלכם בצורה מאולצת, רק לשם הרצון להרשים.

  • טיפ מספר 6 – ענו לעניין – מרואיינים רבים מרגישים במהלך הריאיון שהם מרכז העולם ושהם הדבר הכי מעניין שישנו. מדובר כמובן בתפיסה שגויה, שכן במהלך יום הראיונות, המראיין נפגש עם עשרות מועמדים ולכן חשוב להיות תמציתיים וממוקדים ולהימנע מלספק תשובות ארוכות ופרטים שאינם רלוונטיים לתפקיד. כך לדוגמה אם אתם נתקלים בשאלה פתוחה כמו: "ספר לי על עצמך", עליכם להתמקד אך ורק בתחנות החיים הרלוונטיות לתפקיד הספציפי שאתם מעוניינים לקבל.

  • טיפ מספר 7 – אל תדברו בצורה לא מכבדת על המעסיקים הקודמים שלכם – האופן שבו תדברו על המעסיקים הקודמים שלכם ישפיע בצורה משמעותית על הרושם הראשוני שתצרו. קחו בחשבון שלמראיין שלכם יש הרבה יותר מן המשותף עם המעסיק הקודם שלכם משיש לו אתכם. אי לכך, גם אם אתם מרגישים שנעשה לכם עוול גדול או שהחברה הקודמת שעבדתם בה התנהלה בצורה לא מקצועית, עדיין מוטב שתבחרו את המילים שלכם בקפידה. אי לכך, במקום להשתמש במילים כמו "לא רציניים", "חברה גרועה", "לא מבינים כלום" וכיו"ב, הסתפקו בלציין למשל שהיו לכם חילוקי דעות מקצועיים שלא ניתנים לגישור.

  • טיפ מספר 8 – הרגישו נוח – ישנם מרואיינים רבים ששוכרים חליפות לטובת הריאיון, למרות שבחיים היומיומיים הם לובשים חליפות רק בחתונות. כמובן שאין שום סיבה שתלבשו את מכנסי הג'ינס הקרועים והחולצה הדהויה שלכם לריאיון, אבל גם אין שום סיבה שתלבשו בגד מסוים שאתם לא לובשים בשגרה. הרושם הטוב ביותר יתקבל אם תשכילו ללבוש בגדים מכבדים ונאים, שאתם מרגישים בהם נוח.

  • טיפ מספר 9 – חייכו – חשוב לזכור לחייך מדי פעם. קחו בחשבון שמעבר לזה שבוחנים את הכישורים המקצועיים שלכם, בודקים גם האם אתם מתאימים לארגון מבחינת יחסי האנוש שלכם. אף אחד לא מעוניין לקבל לעבודה אדם שלא מחייך ולו לשנייה אחת. ניתן לסכם זאת כך: היו רציניים, אבל אל תשכחו להיות אנושיים וחביבים.

  • טיפ מספר 10 – גלו את היתרונות שלכם לפני הריאיון – בסיכומו של יום, המראיין מחפש אדם שיוכל לתרום לארגון, כלומר אדם עם ערך מוסף המהווה יתרון בהקשר לתפקיד הספציפי אליו הוא מועמד. לאור זאת, חשוב ביותר שלפני הריאיון תבינו בעצמכם מה אתם יכולים לתרום לארגון ולמה כדאי לארגון לקבל אתכם ספציפית לעבודה ולא כל מועמד אחר.
he_ILHebrew

אנחנו יכולים לעבוד בשבילך

רוצה שנעדכן אותך כשנפתחת משרה שמתאימה לכישורים שלך?

שליחת קורות חיים